LEGO SUPER MARIO: meteen verslaafd

2 december 2020

Leven als in een game, wat een avontuur zou dat zijn! Toen Boris hoorde dat hij zijn eigen game kan bouwen met LEGO en hierin Super Mario tot leven kan laten komen was hij meteen enthousiast. Met de LEGO® Super Mario TM speelsets is dat mogelijk.”DAT LIJKT ME LEUKKKK!!!”  Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn twijfels had of dit echt wel leuk zou zijn voor kids die al wat groter zijn en gamen op de computer en tablet. Boris en ik gingen samen op avontuur met de LEGO Super Mario startset. Ben je ook benieuwd of dit speelgoed echt iets is? En waarom het genomineerd is tot Speelgoed van het Jaar 2020? Lees dan verder.

LEGO SUPER MARIO startset, LEGO SUPER MARIO review, speelgoed review, speelgoed van het jaar 2020, jongensspeelgoed, jongenscadeau, cadeau jongen 8 jaar

Je begin met deze startset

LEGO Super Mario

Zelf je eigen game bouwen van LEGO waarin Super Mario de hoofdrol speelt en deze ook nog eens tot leven komt. Het is interactief spelen en dit is de toekomst voor onze kids. Geen wonder dat Boris meteen enthousiast was. Bij het zien van de doos van de startset waarop Super Mario te zien is in 1:1 formaat (ja echt, we hebben het getest) kon hij niet wachten om deze te openen.

Super Mario van LEGO, Mario poppetje lego

Begin met de Avonturen met Mario Startset

Bij het openen van de doos valt Boris meteen op dat er een kleine boekje bijzit, maar niet de gebruikelijke LEGO uitleg. Hij heeft meteen door dat hij de bijbehorende gratis App kan downloaden om verder te kunnen. Boris is 11 jaar en kan dit volledig zelf. Wanneer je kindje wat jonger is hebben ze misschien nog wat hulp van jou als ouder nodig, maar het wijzigt zich allemaal vanzelf. In de app staat uitleg door middel van verschillende voorbeelden hoe je alles bouwt, maar ook hoe je een level kunt veranderen.

speelgoed review, review lego mario

Super Mario poppetje

Het Super Mario poppetje wordt goed verpakt geleverd, want deze zit vol sensoren. Hier moet je zelf de batterijen nog indoen, het broekje aantrekken en het petje opdoen en dan is hij klaar (en super leuk!).

Je begint met het koppelen van het je Super Mario poppetje via de app, dan wordt er eerst een software-update op het Lego-figuur geïnstalleerd. Even wachten en een paar minuten later komt het poppetje tot leven: De ogen gaan open en geven licht net als de mond. Op zijn buik zie je een scherm en hierin worden alle spelinformaties gedeeld.

lego review, LEGO SUPER MARIO startset, LEGO MARIO review, speelgoed jongen 10 jaar, boyslabel, jongensblog

Press one to play!

Na het in elkaar zetten van het parcours en het koppelen van je Super Mario poppetje kun je beginnen. Wanneer het Super Mario poppetje over het parcours loopt hoor je de bekende Mario melodietjes. Deze melodietjes zijn zo herkenbaar, alsof je zelf in de game loopt, geweldig! Je begin het level inde groene buis en eindigt bij de vlag. Een timer op Mario zijn buik laat zien hoe lang je nog de tijd hebt om je doel te bereiken.

De bedoeling is om zoveel mogelijk muntjes te verzamelen met de uitdagingen in het parcours. Ieder object is voorzien van een gekleurde barcode die de sensor in Mario’s voeten kan scannen. Ook herkent hij de verschillende plateau’s waar hij is (o.a. water, vuur, gras). Tijdens jouw eigen gebouwde parcours verzamel je muntjes door het springen op slechteriken als Goomba en Bowser junior. Deze figuren zijn meegeleverd in deze set, maar wanneer je de uitbreidingsets koopt zitten daar nog meer figuren in. Je begrijpt het al: deze aanvullende sets moeten er ook komen 🙂 Een leuk cadeau voor Sinterklaas straks….

Samenspelen met een broertje, zusje of vriendje kan ook. Speel allebei hetzelfde level in zestig seconden en zie wie de meeste punten haalt. Daarin zit dan ook de charme van LEGO Super Mario: het is een game om thuis om de tafel te spelen, waarbij je zelf de regels kunt bepalen. Je kunt een level bouwen met het de startersset of de uitbreidingen, maar je kunt ook je eigen parcours bouwen met de startset en je eigen LEGO. Gebruik je fantasie.

Wat vinden wij van deze LEGO Super Mario avonturen set

Deze LEGO Super Mario startset is super leuk volgens Boris. Het opzetten en het maken van de games vindt hij geweldig om te doen. Daarnaast is hij gek op het verzamelen van de muntjes net als in de Mario games. Hij wil natuurlijk ook graag de aanvullende uitbreidingsets hebben om nog grotere parcours te kunnen maken. De grote Eindbaasgevecht set staat bovenaan zijn verlanglijstje voor Sinterklaas. Heel grappig, maar hij heeft het Super Mario poppetje op zijn nachtkastje staan. Het is bijna een vriendje geworden 😉

Ik vind het super leuk om te zien hoe techniek en nostalgisch spelen samen komen in deze speelset. Complimenten naar de ontwerpers! Ik snap ook helemaal dat de kids dit geweldig vinden om te doen. Om eerlijk te zijn had ik eerst mijn twijfels of dit echt wel zo leuk is als dat het eruit ziet. Maar ik ben helemaal om en dat komt met name door het stukje online gamen en gewoon spelen. Het interactief spelen met Super Mario maakt dit echt leuk speelgoed. En eerlijk: het Super Mario poppetje is zo leuk!!

Groot nadeel: als je verslavingsgevoelig bent kun je dit speelgoed maar beter niet aanschaffen. Want je wilt niet alleen steeds meer muntjes verzamelen, maar ook steeds meer aanvullende sets aanschaffen. De muntjes bij papa en mama vliegen hiermee de deur uit. Misschien leuke tip voor LEGO om een bepaalde korting te geven bij het behalen van zoveel muntjes … 😉

Speelgoed van het Jaar 2020

Dat niet alleen wij enthousiast zijn, blijkt doordat deze LEGO Super Mario avonturen startset is gekozen tot Speelgoed van het Jaar 2020

LEGO SUPER MARIO startset, LEGO SUPER MARIO review, speelgoed review, speelgoed van het jaar 2020, jongensspeelgoed, jongenscadeau, cadeau jongen 9 jaar