Vakantie; wat gaan we doen?

23 augustus 2022

Meestal is de vraag bij ons: wat gaan we doen deze vakantie? Maar ditmaal hebben we besloten om thuis te blijven en het geld in huis & tuin te investeren. We hebben een ruime tuin en hebben een leuk speelhuis gekocht waar de kinderen zich super vermaken.

Hoewel het heerlijk is om tijdens de vakantie even niets (of weinig) te moeten van je normale verplichtingen vereist een vakantie thuis natuurlijk wel wat plannen. Want als we 1 a 2 weken met zijn vieren thuis zitten en zogezegd niets doen, vraag ik me af wie als eerste tegen de muren opvliegt: Gert of ik 😊

We vroegen aan Daniël wat hij het liefst tijdens de vakantie wilde doen. Zijn antwoord: “Ik wil met mijn blauwe fiets naar de speeltuin in Elst (paar straten verderop), naar de speeltuin waar ik ook met school ben geweest in Veenendaal en naar de speeltuin op de camping van opa en oma. Nou geregeld 😊 We zijn deze vakantie zeker naar de speeltuin geweest maar er zijn ook nog andere uitjes die we tijdens onze vrije dagen hebben ondernomen en het altijd goed doen met onze peuter en kleuter.

Avonturenboerderij Molenwaard

Een heerlijk dagje op de boerderij bij boertje en boerinnetje Fien & Teun. Ik denk dat de meeste ouders van een peuter/ kleuter de wel kennen. Geitjes voeren, bootje varen, pannenkoeken eten, paardjerijden, tractor rijden, liedjes zingen en ga zo maar door. Een heerlijk interactief dagje en ook nog ontzetten leerzaam voor kinderen. Fien en Teun met hun boeken, filmpjes en liedjes zijn absoluut favoriet hier in huis.

Lees ook: Kids er op uit – Avonturenboerderij Molenwaard

Oud Valkeveen

Een kruising tussen een speeltuin en een pretpark met voor ieder wat wils. Een beetje pretpark idee kreeg ik wel met 45 minuten wachten bij de kleuterachtbaan maar dat was een unicum. Andere keer konden we gewoon doorlopen. Wat ik hier ook heel leuk vind is het aparte afgesloten gedeelte waar dreumesen en peuters naar hartenlust veilig kunnen spelen. Ook het boemeltreintje doet het altijd hartstikke goed. En met mooi weer kun je gebruik maken van het lekkere strandje en het meer waar dit park aan ligt. Kortom van alle markten thuis en beter betaalbaar dan een ‘gewoon’ pretpark.

Lees ook: Kids er op uit – Oud Valkenveen

Mee met de stoomtrein

Dit is bij ons vooral favoriet omdat Daniël echt stapelgek is op stoomtreinen. En wij genieten weer heerlijk van dat stralende koppie zodra hij de stoomfluit hoort en de tjoekers (drijfassen) ziet. We zijn een paar keer mee geweest met de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij die regelmatig rijdt.

Minder geld uitgeven?

Drankje hier, lunch daar, eten afhalen want geen zin om te koken. Natuurlijk de entrees en misschien nog een cadeautje. Een vakantie pakt al snel duur uit, ook blijf je zogezegd goedkoop thuis. Daarom is het ook fijn om af te wisselen met goedkopere of gratis activiteiten.

Naar het strand

Dit mag deze zomer natuurlijk niet ontbreken met dit mooie weer. Ik blijf de oneindigheid van de zee altijd prachtig vinden. Ik krijg daar altijd een heerlijk vrij gevoel. En de kinderen genieten er net zo van. Onverschrokken de golven tegemoet en ze kapotslaan. Maar natuurlijk wel veilig aan de hand. Zoals Daniël vorig jaar heel mooi zei: “mama zullen we een stukje de zee in lopen? Maar wil je dan wel mijn handje vasthouden want de zee is heel groot.”

En we dachten dit jaar leuk te doen en lekker bij een strandtent te lunchen. Bleek alleen geen succes want was misgegaan bij de bestelling waardoor veel te lang wachten. Daniël vroeg waarom we niet gewone broodjes hadden meegenomen zoals oma ook deed. Is die vorige generatie toch zo gek nog niet. Gelukkig hadden we bij strandtent 2 wel succes en is het allemaal goed gekomen. Maar voor een goedkoop dagje toch gewoon eigen broodjes mee.

Wandelen/ fietsen

Hier hoeft het geen vakantie voor te zijn maar kan elk vrij moment. Dit probeer ik ook vaak te doen. Wat mij betreft is de tip bij drukke/ onrustige kinderen in huis ook: Ga er op uit, naar buiten toe! Wij wonen vlakbij het bos en de Rijn wat beide populaire plaatsen zijn om naartoe te wandelen of fietsen. En Daniël kan inmiddels met zijn 4 jaar in principe prima 4 kilometer zelf meewandelen. En zijn de beentjes toch te moe? Lang leve de draagzak.

Slapen in de tent

De grootste hit van onze vakantie dit jaar. Daniël wilde al maanden heel graag een keer in een tent in de tuin slapen. Nou zijn wij absoluut geen kampeerders en we hebben dus ook geen tent. Maar die konden we snel lenen. De eerste avond met dat ventje in de tent was geniaal: “Oh de tent is echt prachtig!” “Ik ga echt in een echte tent slapen!”

Dat is natuurlijk wel ultiem vakantiegevoel in eigen tuin. En ene nacht met mama en andere nacht met papa. De volgende ochtend even in de keuken ontbijt maken en lekker op een kleedje in de tuin opeten. Na 3 nachten zijn we wel gestopt want de nachten waren toch korter en dat was te merken (lees tikkeltje humeurig kind vanwege slaaptekort😊)

Lees ook; Kamperen met de jongens

En wist je dat picknicken helemaal niet per se in de tuin hoeft. Wij doen het ook zo af en toe op ons bed. Een hoop rotzooi natuurlijk maar ook heerlijk blije koppies. En daar gaat het om.

Samen koken of bakken

Normaliter vind ik het heel leuk om samen met Daniël iets te bakken. Maar met dit warme weer heb ik dit minimaal gedaan. Dat was echt even te veel rompslomp. Maar wel altijd leuk om te doen. Mijn tip is wel: hou het simpel want de concentratieboog is nog niet zo groot en bakken komt precies. Maar het versieren van cakejes daarentegen is altijd een groot succes. En zeg nou zelf, lekker kliederen en snoepen is toch altijd leuk, ook als je geen kind meer bent.

Lees ook; Dr Oetker, dat zit gebakken!

Maar samen koken daarentegen was deze vakantie juist weer een groot succes. Daniël had het Fien en Teun kookboek van de bieb en toen was koken ineens superleuk. Sowieso vindt hij het heel leuk om op zijn manier te helpen. Beetje roeren enz. De zelfgemaakte pizza en zelfgemaakte frietjes uit de oven met aardappels uit eigen tuin waren een groot succes afgelopen week.

Zwemmen

En is het minder weer maar moeten we echt even uit. Dan vinden we het fijn om even naar het zwembad te gaan. Lekker s ochtends max een uurtje of twee. Je bent er even uit en de met een beetje geluk zijn de kinderen zo moe dat ze allebei lekker een middagslaapje doen. En dan zijn er nog uitjes die we graag nog een keer met kinderen doen maar dat komt als ze groter zijn. Dit zijn voor nu onder andere:

• Wondr Experience
  • Legoland Experience Centre Scheveningen
  • Spoorwegmuseum
  • Linnaeushof voor als ook Noëlle iets groter is

Naast bovenstaande zijn er natuurlijk nog oneindig veel dingen te bedenken om tijdens de vakantie te doen. En voor ieder kind en iedere leeftijd zijn de wensen verschillend. Maar mijn ervaring is wel dat het belangrijk is om een beetje te plannen maar ook zeker niet te vol te plannen. Dat levert oververmoeide kinderen op. En de planning ook lekker zo nu en dan aanpassen als dat beter uitkomt.

Wat vinden jullie leuke activiteiten en uitjes met jullie peuter en/of kleuter

Nog even lekker weg

Deze vakantie zit er nu bijna op maar over een 2 maanden staat de herfstvakantie weer voor de deur. Dan gaan we toch nog even lekker weg. Een weekendje Terschelling. Dit is een bijna jaarlijks terugkerend iets bij ons en zeker de moeite waard om een keer te doen. Een heerlijke sfeer en een vrijer gevoel dan op Terschelling bestaat er voor mij niet. En dat is toch vakantie. Lekker vrij zijn maar je ook vrij voelen.

Delen op Facebook
Delen op Pinterest

Lees ook

image-1-2

VROOMMMM wij gaan naar de Monster Jam!

In Mei is het weer zo ver… De Monster Jam is terug en het word nog gaver dan de vorige...
etl-san-antonio

Win 4 kaartjes voor de MONSTER JAM 2024!

Ja je leest het goed, wij geven nog eens 4 kaartjes weg! Kun je gezellig met je vader, moeder, opa,...
image-2

De enige echte Marvel Monster Jam Trucks maken hun opwachting tijdens Monster Jam® 2024!

Monster Jam® keert, na twee eerdere uitverkochte events, ook in 2024 terug naar Nederland. ’s Werelds grootste, onverwachte en onvergetelijke...